Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
solveig koldstad.jpg
"Jeg har brug for rollemodeller, jeg kan spejle mig i", siger Solveig Kolstad, der starter virksomhed og skriver speciale i retorik på Aarhus Universitet samtidig
foto: privat

Kvindelige studerende kan teste deres iværksætterdrømme i Aarhus

Studentervæksthus Aarhus taber for mange kvinder undervejs i deres kurser i entreprenørskab. Workshoppen Women Startup skal få flere kvindelige studerende til at turde satse på iværksætteriet.

Når Studentervæksthus Aarhus lægger hus til Women Startup, en weekend-workshop for kvindelige iværksættere, er Solveig Kolstad en af 16 deltagere.

Den 31-årige mor til to er både ved at lægge an til specialeskrivning i retorik på Aaarhus Universitet og til at gå i luften med sit iværksætterprojekt Flid, der vil udvikle og sælge bæredygtigt værktøj med et mere elegant udtryk, specielt til kvinder.

”Jeg håber på, at workshoppen kan give mig en indsigt i emner som fx pitching og forretningsudvikling. Jeg håber også,  at jeg får chancen for at møde nogle stærke kvindelige rollemodeller inden for iværksætteri. Jeg har brug for andre, jeg kan spejle mig i”, siger Solveig Kolstad.

Sammen med to designere er hun i gang med at opbygge det instagram-univers, der skal fungere som affyringsrampe for salget af værktøj, der appellerer mere til kvinder end det, de kan finde på hylderne i Bauhaus.

"Min opgave er at lave nogle andre fortællinger end de traditionelle  om mænd og deres værktøj. Værktøjsbranchen er virkelig plaget af nogle stærke bias, som vi prøver at give et modspil, fx med små guides og inspirationsvideos på instagram”, forklarer Solveig Kolstad.

Kvinder optaget af verdensmål og samfundsproblemer

Fonden for Entreprenørskab har for nyligt opgjort, at kun 1 ud af fire iværksættere i Danmark er kvinder.
Nogenlunde samme kønsfordeling har Studentervæksthuset kunnet gøre op på de workshops for iværksættere, som bliver arrangeret i regi af Aarhus Universitets tværfaglige inkubator.

”På vores introkurser er 26 procent kvinder, på de videregående er andelen af kvinder nede på 19 procent. Vi mister altså en del undervejs, og det forsøger vi at råde bod på med et tilbud, specielt til kvinder”, siger Adriana Maria Hansen, der er cand.mag. i medievidenskab og initiativtager til Women Startup.

Erfaringer fra andre incubatorer viser, at kvinder har en anden tilgang til iværksætteri end mænd, forklarer arrangøren.

”Mens mandlige entreprenører er meget optaget af det økonomiske, sigter kvinder mere efter at skabe iværksætteri, der fx har et af de 17 verdensmål som kompas eller søger at løse af et samfundsproblem. Vores erfaring viser samtidig, at nogle kvinderne har større brug for et fortroligt rum, når de skal diskutere deres udfordringer, og det kan store events ikke tilbyde”, uddyber Adriana Maria Hansen.
 
Årsagen til den kvindelige underrepræsentation i iværksætteriet har ifølge Helle Neergaard mange facetter. Hun er professor i entreprenørskab på Aarhus Business School.

”Et aspekt er, at mange kvinder vælger at læse fag på fx humaniora, hvor forretningsudvikling ikke er en del af pensum. Mange kvinder har simpelthen ikke den viden der skal til, for at starte egen virksomhed og tænker derfor ikke i de baner,” udtaler Helle Neergaard forud for weekendens workshop, hvor hun er oplægsholder.

Når så forholdsvis få kvinder starter virksomhed, går diversiteten fløjten i udviklingen af nye produkter og services, supplerer Adriana Maria Hansen fra Studentervæksthuset.

”Hvis det kun er mænd i det yngre segment med en baggrund i business, der udtænker og eksekverer nye virksomhedsideer, går vi som samfund glip af forretningsudviklere, der ser andre behov og nye perspektiver på, hvad der er brug for”, påpeger hun.

Jeg vil være en "myth-buster"

Solveig Kolstad mener, at kvindelige iværksættere støder ind i andre udfordringer end de mandlige.

”En klassisk fortælling om succesrige startups er, at iværksætterne har sovet under skrivebordet og spist toastbrød i flere måneder, før de tjente deres første penge. Det kan man fx ikke, hvis man også vil have et familieliv”, siger retorikeren.

Selv om der er fuld skrue på hjemmefronten med helt små børn og en mand, der også er iværksætter, mener Solveig Kolstad alligevel, at hun har fundet det helt rigtige tidspunkt til lanceringen af Flid, sin værktøjslinje for kvinder:

”Mit speciale kommer til at tage afsæt i mine startup-erfaringer, jeg får SU i stedet for nul indtægt, mens jeg forretningsudvikler – og så vil jeg gerne være en ”myth-buster”, der viser vejen for, hvordan man skaber en succesrig virksomhed uden at skulle misse møderne i børnehaven eller mormors fødselsdag”.

Kvinder og iværksætteri

  • En ud af fire iværksættere er kvinder
  • En ud af fire iværksættere på Studentervæksthus Aarhus´ introprogram er kvinder
  • En ud af 14 iværksættere er kvinder på Studentervæksthus Aarhus´ program for virksomheder, der er klar til at skalere
  • Kvindelige iværksætteres har langtidsambitioner om at opnår en personlig indkomst, mænds langtidsambitioner handler om skalering og et potentielt profitabelt salg af virksomhed

 

Kilder: Studentervæksthus Aarhus, Fonden for Entreprenørskab og Center for Vækstanalyse

Studentervæksthus Aarhus

blev oprettet i 2009 og har siden da dannet ramme om Aarhus Universitets tilbud til studerende, der ønsker at arbejde med iværksætteri sideløbende med deres studier.
Huset tilbyder adgang til fysiske kontor- og møde faciliteter samt rådgivning og netværk, der kan skabe rammerne for at kunne arbejde med at udvikle og drive professionel virksomhed.
Herudover tilbyder studentervæksthuset forskellige workshopforløb, morgenmøder og konferencer for alle med interesse for iværksætteri.

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen