Dansk Magisterforening

Dagens humanist: “Jeg beskytter civile under krig”

Dagens humanist er informationsaktivitetsofficer i Hærens Efterretningsregiment. Han hedder Mathias Baudier og er uddannet cand.mag. i historie.

Af Benedicte Borelli
Del artikel:

Mathias Baudier har en kandidatgrad i historie og samfundsfag fra Syddansk Universitet, men har skiftet karrierespor og arbejder i dag som informationsaktivitetsofficer i Hærens Efterretningsregiment.

Efter 31-årige Mathias Baudier blev cand.mag, søgte han mod Hærens Officersskole, hvor han i to og et halvt år uddannede sig til premierløjtnant. I dag har han stillingen som informationsaktivitetsofficer i Hærens Efterretningsregiment. 

Hvad laver du i dit job i dag?

“Jeg arbejder med informationsaktiviteter. Det vil sige informationsindhentning, psykologisk krigsførelse, og så er jeg teamfører for et team, hvor vi organiserer mødeaktiviteter med lokale samarbejdspartnere og ngo’er, hvor der er kampe. I krig er der en modstander og så en selv, men mellem de to modstandere er der også alle de civile, der befinder sig på kamppladsen.

Mit teams opgave er at danne overblik over det brede felt, som kamppladsen består af, og at identificere hvem, der kan være relevante, hvor der er faldgruber i forhold til den mission, man er sendt ud på, og hvem der vil samarbejde. 

Derudover beskæftiger jeg mig med den psykologiske krigsførelse. Det vil sige, at vi laver noget målrettet kommunikation, hvor vi skal påvirke krigen i en bestemt retning og ændre en adfærd. Hvis vi for eksempel ønsker, at få lokale til at forsvinde fra et område, hvor der er kommende kampe, så kan vi benytte flyveblade eller beskeder via højtalere til at orientere folk om, at de bør rejse”.

Hvad får man ud af et civilt samarbejde? 

“Det mindsker friktion. De civile aktører arbejder ofte med de samme ting som os, og derfor er det vigtigt at finde ud af, hvem der laver hvad, og hvordan man bedst kan udnytte alles ressourcer. Dette lærte vi blandt andet i Afghanistan og Irak, hvor der var mange civile aktører, som arbejdede på tværs af hinanden. Vores opgave er derfor at finde ud af, hvem der laver hvad og organisere et samarbejde. 

Os i militæret kommer flere steder rundt, fordi vi ikke er hindret af, at der er konflikt i området, og vi kan derfor ofte se, hvor der er brug for hjælp. Vi skal derfor kunne rådgive om, hvor der er mest brug for hjælp, og hvem der skal have opgaven. Skal det være en national eller en international organisation? Alt dette vurderer vi. Vi kan også hjælpe med at beskytte en nødhjælpsorganisation, så de kan hjælpe i et udsat område, hvor de ellers ikke ville turde færdes”.

Fem hurtige om jul

Flæskesteg eller and?

“And”

Stort lysshow i forhaven eller stearinlys i vinduet?

“Ingen af dele - begge er imod klimaet”

Pakkekalender eller adventsgaver? 

“Adventsgaver”

Kikset julesweater eller skjorte og slips?

“Skjorte og slips” 

Marcipan eller nougat?

“Portvin - det går godt til alt”

Hvordan bruger du din humanistiske baggrund i dagligdagen?

“Lige nu er mit arbejde ikke så direkte i kontakt med akademiske uddannelse, men min kulturforståelse som humanist er vigtig. Det handler også om en medmenneskelighed. Jeg er jo leder for en del forskellige medarbejdere, og der skal jeg nogle gange huske mig selv på, at alt ikke er sort og hvidt, selvom vi er i et sort/hvidt system i militæret. 

Det humanistiske håndværk i form af kildekritik, interviewteknik og informationsindhentning bruger jeg også i mit arbejde. Det er et efterretningsregiment, jeg arbejder i, så det er godt at være kritisk over for skriftlige og mundtlige kilder og have forståelse for, at der er forskellige vinkler og syn på alting. Det har jeg taget med mig”.

Hvorfor valgte du at tage en uddannelse i Forsvaret, efter du var uddannet cand.mag?  

“Det var faktisk ikke et så svært valg, fordi jeg allerede havde været tre år i militæret, da jeg startede på universitetet. Da jeg blev færdiguddannet cand.mag., var der nogle klare jobveje. Jeg kunne for eksempel blive gymnasielærer, men jeg indså, at jeg havde et for højt aktivitetsniveau til at have sådan et stillesiddende job. 

I dag skal jeg planlægge en masse og stå for forvaltningen af organisationen, men jeg kommer også ud med et våben i den praktiske del. En del af mit job er, at jeg skal føre folk rundt, og derfor er der også en fysisk betonet del af arbejdet. I dag føler jeg, at det hele er i balance. Jeg kan bringe mig selv og den akademiske del af mig i spil i forvaltningsdelen, men jeg får også den praktiske del, hvor jeg skal snakke med mennesker og komme ud på opgave”.

Hvordan gør du en forskel? 

“Jeg bringer nogle nye perspektiver til teamet. Jeg er i en enhed, hvor vi er mange forskellige mennesker, og jeg har ofte et andet syn på løsningen af opgaver og er mere kritisk over, hvor vi får vores ting fra. Qua min uddannelse har jeg også et andet syn på kulturforståelse, og min viden fra de forskellige uddannelser har gjort mig til en god generalist”.

Hvis dit fag skulle have en julegave, hvad skulle det så være?

“Jeg ønsker, at vi, som beskæftiger os med informationsaktivitet, kommer mere på landkortet. Vi vil gerne gøre os mere gældende hos Forsvaret”.

}