Dansk Magisterforening

Pædagoguddannelserne har 3 store problemer

© Hans Søndergård

Af Troels Kølln
Del artikel:

Pædagoguddannelserne har store problemer med kvaliteten af undervisningen, skriver Danmarks Evalueringsinstitut i en ny rapport. Uddannelsen er underfinansieret, og underviserne er frustrerede over mangel på tid, lyder en forklaring.

Hver femte pædagogstuderende oplever, at studiet er mindre krævende end forventet, og 40 procent kan nøjes med at bruge under 25 timer om ugen på et studie, der ellers er normeret til 45 timer om ugen uden for ferierne.

Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, der følger den ny pædagoguddannelse, der blev indført i 2014 for at skabe højere kvalitet og faglighed. Og det er desværre ingen overraskelse, siger formand i DM Professionshøjskoler, Hans Beksgaaard.

”Pædagoguddannelsen har været underprioriteret og underfinansieret. Underviserne har haft meget dårlige vilkår for at implementere ambitionerne i uddannelsen. De massefyringer, som senest har været på UCC, hvor en tredjedel af de pædagogstuderende får deres uddannelser, viser, at der har været alt for dårlige økonomiske betingelser for at drive en uddannelse af tilstrækkelig høj kvalitet”, siger Hans Beksgaard.

”Underviserne er frustrerede over den måde, uddannelsen blev ændret på. Der er for lidt tid til alting, og det spænder ben for en tilstrækkelig udvikling af en særlig faglig professionsidentitet”, forklarer han.

Tre udfordringer og tre lyspunkter
Her er undersøgelsens tre primære konklusioner:

  1. To ud af tre studerende synes ikke, at studiet lever op til deres forventninger
    Kun 33 procent føler, at uddannelserne stemmer overens med de informationer, de havde, da de startede.

    21 procent af de nystartede pædagogstuderende vurderer ligefrem, at uddannelsen er mindre krævende end forventet. Det gælder kun 15 procent på de øvrige professionsuddannelser.

  2. Pædagogstuderende bruger markant mindre tid på studiet end på andre professionshøjskoler
    42 procent af de pædagogstuderende bruger 25 timer eller mindre på studiet om ugen. Normen for en fuldtidsuddannelse er ellers på 45 timer om ugen uden for ferierne.

  3. Hver anden pædagogstuderende har ikke modtaget undervisning i studieplanlægning og studieteknik
    Desuden oplever en femtedel, at de ikke har kompetencerne til at overskue det faglige stof, mens hver fjerde oplever ikke at have styr på notat- og læseteknikker.

    Samtidig oplever blot 25 procent af de studerende, at uddannelsesinstitutionerne har meget fokus på, at de bruger en betydelig del af deres tid på at studere – mod 35 procent på professionshøjskolerne generelt.

Rapporten fra EVA peger dog også på tre lyspunkter:

  1. De fleste pædagogstuderende oplever at få en god start på studiet
  2. Pædagogstuderende oplever generelt et mere positiv studiestart end på andre professionsuddannelser.

  3. De mest fagligt udfordrede studerende til gengæld de mest motiverede
    Studerende med et karaktergennemsnit på 4 i eller under i gymnasiet og studerende med en anden
    optagelsesbaggrund end en gymnasial uddannelse er mere motiverede og afklarede end de studerende med højere karakterer.

  4. Pædagogstuderende har det grundlæggende ligesom alle andre
    Pædagogstuderende er ikke mere stressede, har ikke dårligere helbred og har ikke
    flere økonomiske problemer end de øvrige studerende på professionshøjskolerne, står det i rapporten.
}