Dansk Magisterforening

Dimittendledighed rammer ikke kun akademikerne

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Nye ledighedstal for dimittender fra alle uddannelsesgrupper punkterer myten om, at akademikere er ledige i længere tid end faglærte eller KVU´er.

Dimittendledighed er langt fra kun et akademikerfænomen. Det optræder i alle uddannelsesgrupper.

Det dokumenterer en ny analyse, som Akademikerne har lavet på baggrund af lønstatistik samt statistik for personer på forskellige slags overførselsindkomster.

Analysen er den første, der tegner et samlet billede af dimittendledigheden i alle uddannelsesgrupper.

Tallene viser, at ledigheden ét år efter dimission stort set er de samme for alle, uanset deres uddannelses længde. Efter to år er ledigheden faldet mest blandt dimittender med en lang videregående uddannelse, mens dimittender fra de korte videregående uddannelser (KVU´er) er hårdest ramt af alle ledighed.

Knap 22 pct af dimittenderne fra de korte videregående uddannelser er ikke tilknyttet arbejdsmarkedet efter de to år, mens akademikerledigheden i samme periode er halveret fra 19 pct til 9,6 pct.

Ph.d.er og andre forskeruddannede er den gruppe, der hurtigst kommer i arbejde. Blandt dem er ledigheden på 8 pct efter et år og på kun 4,3 pct efter to år.

Ledighed ikke et individuelt problem
 DM´s formand Camilla Gregersen håber, at analysen får de unge til at ranke ryggen. 

"Tallene viser tydeligt, at dimittendledighed ikke er et individuelt problem - det er et problem på hele arbejdsmarkedet og for alle faggrupper", siger hun.

Beregningen fra Akademikerne bør endegyldigt begrave det ensidige fokus, der fra politisk side har været på dimittendledighed blandt de universitetsuddannede. Det siger chefanalytiker Jan Christensen fra Akademikerne i en kommentar til undersøgelsen.

”Det er påfaldende, hvor stor og ensidig en opmærksomhed dimittendledigheden blandt universiteternes kandidater får i den politiske debat, mens ledighedsudfordringerne for nyuddannede fra andre uddannelsesområder, eksempelvis de unge faglærte, ikke tages helt så alvorligt”, siger Jan Christensen.

Giv de nyuddannede en chance
Akademikernerne opfordrer til, at dimittendledighed behandles som en fælles udfordring for samfundet frem for at pege enkelte uddannelsesgrupper ud.

DM´s formand peger på vigtigheden af, at uddannelserne iværksætter tiltag til at forberede de studerende på arbejdsmarkedet.

"Men det handler i endnu højere grad om arbejdsgivernes forventninger til kommende medarbejdere. Arbejdsgiverne er nødt til at reflektere over, om det gavner arbejdsmarkedet, at de giver så få nyuddannede en chance. Erfaring får man kun af at komme i arbejde", pointerer Camilla Gregersen

}