Tre kvindelige forskere hædret som lovende talenter

Farhiya Khalid

Hædersprisen 'For Women in Science' går til kvindelige forskningstalenter, der har gjort en særlig indsats i deres felt. Katrine Schjoldager fra Københavns Universitet er en af vinderne. Hun håber på at kunne være rollemodel for andre kvindelige aspiranter.

Den 4. december blev hædersprisen ’For Women in Science’ uddelt til tre af dansk forsknings mest lovende kvindelige talenter indenfor naturvidenskaben.

Fejringen foregik i Videnskabernes Selskab, og prisen, der er stiftet af L’Oréal i samarbejde med UNESCO, gik blandt andet til adjunkt Katrine Schjoldager fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin. Her forsker hun i komplekse kulhydrater og proteiner i de menneskelige celler.

De to andre vindere blev Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen og Sofia Ribeiro, der forsker i henholdsvis nanostrukturer og havbunden ud for Grønlands kyster.

Med prisen fulgte 110.000 kroner, som Katrine Schjoldager har brugt på et særligt mikroskop, hvor ”man kan se på de levende celler, om de udtrykker de rigtige proteiner”, siger hun til Magisterbladet.

Hvad betyder det for dig at vinde prisen?
”Først og fremmest er det en stor ære. Vi blev bedømt af en komité og udvalgt blandt mange. Det er et skulderklap og en anerkendelse som de fleste forskere godt ved ikke hænger på træerne.”

”Det er også dejligt at blive bedømt af nogle etablerede forskere, som synes, man er godt på vej i sin forskning. Det er en vigtig anerkendelse.”

Betyder det noget særligt for dig, at det var en pris til kvindelige forskere?
”Ja, det gør det. Jeg, som så mange andre kvinder og mænd, kan undre mig over den skæve kønsfordeling i de højere positioner, specielt på universiteterne. Generelt er der for eksempel færre kvindelige professorer. Det vil jeg gerne være med til at sætte fokus på.”

”Jeg vil gerne fremstå som en rollemodel, og jeg håber, at der er nogen, der ser de her tre kvindelige prismodtagere som nogle, der nyder vores job og indtil videre har klaret os godt indenfor vores felt. Det er det bedste, der kunne komme ud af det her”, siger Katrine Schjoldager.