Dansk Magisterforening

Speciale skal skrives med glæde

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Aalborg Universitet eksperimenterer med skriveworkshops for at komme den ensomme specialesump i forkøbet. Adjunkt Charlotte Wegener har samlet erfaringerne sammen til en bog om akademisk skriveglæde.

Det behøver ikke at være et ensomt og surt slid at skrive speciale. Men tidspres eller nervøsitet kan få mange studerende til at glemme, hvad deres drivkraft og oprindelige glæde ved projektet egentlig var. Og så mister de overblikket.

På Aalborg Universitets psykologistudie har man eksperimenteret med at komme specialesumpen til livs igennem en række skriveworkshops med adjunkt Charlotte Wegener ved roret.  Ideen er at gøre hele processen til et mere lystbetonet, socialt og ”let” forløb.

Erfaringerne herfra og fra et langt liv som vejleder og skrivende menneske har adjunkten nu samlet i en bog.
Bogen skal hjælpe studerende med at holde tungen lige i munden og bibeholde glæden undervejs i lange akademiske skriveprocesser.

”Jeg kan se, at studerende på både bachelor- kandidat og masteruddannelser løber ind i mange af de samme vanskeligheder, når de skal skrive store opgaver. Fx glemmer de retningen og formålet, og mange oplever at miste kontrollen over data og al den litteratur, de får tygget sig igennem undervejs. Bogen giver konkrete eksempler på, hvordan forskellige studerende, jeg har haft, har løst udfordringerne, lige som jeg trækker på erfaringer fra mine egne skriveprocesser”, forklarer Charlotte Wegener.

Varm op
 I bogen laver hun tre nedslag, som den skrivende kan være særligt opmærksom på:

”Der er det grundlæggende tekniske. Hvordan skriver man en god tekst, hvad fungerer og hvordan finder man sin tone of skrivestil.  Det, jeg kalder for værktøjskassen.  Så er der alle de ”byggematerialer”, som en akademisk tekst består af. Præsentation af den litteratur, man har læst, beskrivelse af metoden, analysen osv. Det er vigtigt at få kontrol over sit materiale, og det kan man gøre gennem forskellige former for skrivning, som jeg præsenterer i bogen", pointerer adjunkten.

"Endelig er der det, jeg kalder for ”bygningsværket”, altså tekstens retning, formål og vision. Det er jo ofte der, den egentlig drivkraft og glæde ligger, men det er også visionen, man først mister af syne, hvis man kæmper længe med sit stof eller med at få skrevet”, tilføjer hun.

Selv er hun cand.mag. i musik og nordisk og har både erfaringer som underviser i gymnasiet, på UC Nordjylland, på universitetets bachelor- og kandidatuddannelser samt fra masteruddannelserne. Uanset niveauet har alle, der skal skrive, glæde af én ting:

”Man skal varme op og holde sig i gang. Lige som i sport. Hellere skrive lidt og ofte, end at gå helt i stå, fordi man slet ikke kan se enden på det, man skal i gang med”, siger Charlotte Wegener.

Bogen ”Skriv med glæde. En guide til akademiske skrivning” udkommer på forlaget Samfundslitteratur i dag

}