Dansk Magisterforening

Storrum gør os hjælp­somme

Lisbeth Ammitzbøll
Del artikel:

Mere videndeling, bedre samarbejde og større vilje til at hjælpe hinanden. Sådan har en gruppe medarbejdere oplevet flytningen fra tomandskontorer til storrum. De negative elementer ved storrum er de sædvanlige: træk, støj, lys, lyd og endeløse afbrydelser.

For 80 medarbejdere skiftede arbejdsdagen brat karakter, da dele af deres virksomhed for snart et år siden flyttede i nye lokaler. Farvel til små tomandskontorer. Goddag til to kontorlandskaber med omkring 40 medarbejdere i hvert kontor.

En gruppe forskere på CBS har fulgt de 80 medarbejdere og spurgt om deres oplevelse af arbejdsmiljøet ni måneder før og ni måneder efter flytningen. Især en enkelt konklusion står lysende klar: Jo bedre vi kender hinanden, jo mere hjælper vi hinanden.

”Rum sender signaler. De fleste medarbejdere oplever, at det bliver mere naturligt at henvende sig til hinanden i et storrum. Mængden af videndeling stiger, og det gør den uformelle samtale også. Man lærer hinanden bedre at kende, og man bliver også mere villig til at hjælpe hinanden”, siger undersøgelsens leder, lektor Peter Holdt Christensen fra CBS.

Flere afbrydelse
De flere samtaler har en pris. Hvad der lyder som fornuftig snak for de to eller tre personer, der er ved at udveksle viden, lyder som irriterende støj for dem, der sidder i nærheden og forsøger at koncentrere sig om at deres egne opgaver.

”De klassiske APV-faktorer, altså dem man måler i arbejdspladsvurderinger, får et hak nedad i medarbejdernes vurdering. De oplever, at det er sværere at regulere lys og lyd og ventilation, og de er generet af træk og afbrydelser”, siger Peter Holdt Christensen.

Tilbage til forsiden af medaljen. Den indbyrdes hjælpsomhed øger også kreativiteten – i hvert fald i medarbejdernes egen optik.

”Kreativitet er omdiskuteret, når det gælder storrumskontorer. Den virksomhed, vi undersøger, er ikke selv i den kreative branche, og medarbejdernes oplevelse af større kreativitet kommer sandsynligvis af, at de får et større indblik i andres opgaver og dermed et nyt perspektiv på deres egne. Man kan ikke uden videre overføre resultatet fra vores undersøgelse til for eksempel et reklamebureau eller anden virksomhed, hvor kreativitet måske kan kræve større fordybelse og koncentration”.

Produktivitet er spørgsmålet
På et enkelt punkt er undersøgelsen stadig tavs. Storrummenes effekt på produktiviteten er ikke kortlagt. Men det kommer. Hvert år bliver hver enkelt medarbejder evalueret af deres nærmeste leder, der ser på deres resultater i det forgangne år. Evalueringen har direkte indflydelse på medarbejderens løn og mulighed for at fortsætte i virksomheden.

”Vi har en formodning om, at det øgede samarbejde fører til større produktivitet, og at medarbejdere, der er gode til at udveksle viden og hjælpe hinanden, producerer flere og bedre produkter. Om det også er tilfældet, når ledelsen skal vurdere medarbejdernes performance, ved vi først, når vi har sammenlignet flere data. Så vidt vi ved, er vores undersøgelse den første storrumsundersøgelse, der inddrager performance, og vi er meget spændt på, om vores formodninger holder stik”, siger Peter Holdt Christensen.

}